L’escola no és per a tu: reflexions entorn a les pràctiques a l’INS Mont Perdut de Terrassa
Fa uns dies, em va
arribar aquesta conferència organitzada per la fundació Bofill, a l’entorn de l’informe
titulat “l’escola no és per a tu”. M’ha semblat interessant recollir-ne una
breu reflexió aquí al blog, ja que moltes de les afirmacions que hi fa Tarabini,
reflecteixen perfectament algunes de les situacions que visc al centre de
pràctiques.
Com ja explicava en d’altres
posts, el centre on faig les pràctiques és un centre de màxima complexitat, amb
un nivell de diversitat molt elevat. Aquesta diversitat, però, probablement
queda emmarcada dins d’aquestes descripcions que Tarabini descriu en la xerrada
com “limitades”. En concret, aquella que veu la diversitat només com a problema
i que per tant, s’aplica als individus que són diferents i no compleixen uns
patrons de normalitat: una alta proporció de nouvinguts, absentisme, alumnes d’ètnia
gitana… Per tant, darrere la diversitat aparent del centre, trobem aquestes
dinàmiques de desigualtat que es generen en plantejar la diversitat com aquest
mite, culturalista i folklòric que la pressuposen positiva per defecte.
El 2016, el síndic de
greuges de Catalunya, va publicar un informe en què situava Terrassa com una de
les ciutats amb major segregació escolar de Catalunya. Un dels centres, on més
exagerada és la situació és l’INS Mont perdut. La situació de fet, és força similar al centre on
treballo, una escola de primària en una barriada de la mateixa ciutat. El cert,
és que tal com exposa Tarabini, diversitat no és el que hi ha en aquests
centres, on s’acumula un volum molt elevat d’alumnes nouvinguts, amb situació
de risc social, pobresa... En aquest cas, tal i com apunta el síndic en el seu
informa parlem de segregació i aquest fet afecta directament en la capacitat d’aprenentatge
en igualtat de condicions, oportunitats i resultats que comenta Tarabini al vídeo.
El cert, és que molts d’aquests
alumnes necessiten ajudes més enllà del que els centres els poden ajudar, pel
que els seus resultats i les seves oportunitats es veuen directament afectats.
És un problema de difícil
solució en un pràcticum, però he considerat oportú comentar-ho al blog, ja que
m’he sentit plenament identificada amb moltes de les situacions que exposa Aina
Tarabini (primers 30’ de vídeo).
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada