Educación matemàtica y buenas prácticas
Una altra lectura que he
pogut gaudir aquests dies per poder inspirar la producció de materials
manipulatius per a l’aprenentatge de les matemàtiques és el llibre coordinat
per Núria Planas i Àngel Alsina educación matemàtica y buenas prácticas. En ell
s’hi recullen diferents propostes desenvolupades en tots els nivells educatius
d’ensenyament de la matemàtica.
En el capítol dedicat a l’educació
secundària, posen molt d’èmfasi en el fet de desenvolupar el pensament crític. Seria fàcil pensar
que aquesta és una competència potser més pròpia d’altres àrees: llengua,
ètica, filosofia, ciències socials... Però en matemàtiques? Què hi pinta
exactament?
Núria Planas ho deixa
molt clar. Si bé per aprendre matemàtiques és important retenir certa
informació (vocabulari, informació numèrica, tipus les taules de multiplicar…),
perquè aquest aprenentatge esdevingui significatiu és imprescindible
desenvolupar la capacitat de fer-se preguntes, de comprendre les dimensions
dels problemes i resoldre’ls. Per tant, el que fa progressar en el seu
aprenentatge no és la informació acumulada, sinó l’ús que se’n fa.
L’autora descriu tres
grups d’habilitats que intervenen en aquest tipus de pensament: les bàsiques, aquelles que s’aprenen en les
primeres etapes de l’educació (comparar, classificar, inferir…); les estratègies de pensament, que
requereixen combinar les anteriors per resoldre problemes i situacions i les habilitats metacognitives, que permeten
descriure els processos interns per arribar la resolució d’un problema. En l’educació
secundària, seran importants, sobretot les segones, si hi ha hagut un bon
treball i desenvolupament de les bàsiques en l’etapa anterior.
El desenvolupament d’aquestes
habilitats, segons Planas, ens servirà en matemàtiques per:
·
Presa de
decisions, alternatives de resolució, verbalització d’arguments i contra
arguments.
· Analitzar i qüestionar els plantejaments del professorat que explica.
· Organitzar i gestionar gran quantitat d’informació
· Reaccionar davant de resultats inesperats.
· Analitzar i qüestionar els plantejaments del professorat que explica.
· Organitzar i gestionar gran quantitat d’informació
· Reaccionar davant de resultats inesperats.
Les actituds necessàries per a aquest pensament són:
- · Mantenir atenció en el tema del problema, però introduïnt connexions amb altres àrees.
- · Modificar els arguments inicials en cas d’existir arguments que el contradiuen.
- · Considerar el problema com un tot, acotant-ne fases amb capacitat de tornar a la globalitat quan sigui necessari
- · Examinar diferents possibilitats d’acció abans de desenvolupar-ne una i manifestar la postura que s’adopta.
- · Precisió en l’obtenció i el processament de dades.
En realitat, aquests
plantejaments que enuncia Planas, són del tot necessaris per a un plantejament
competencial de l’ensenyament de les matemàtiques, tal i com es planteja en el
currículum vigent que comentàvem en un post anterior.
Per al seu
desenvolupament, els autors que plantegen les propostes que presenta el llibre
plantegen l’experiència matemàtica com un espai de participació, pensament
crític, on hi cap l’error, on es construeix a partir de preguntes; es planifiquen
estratègies de diversitat i es treballa de manera recurrent amb materials
manipulables. Tots ells, elements que garanteixen la competencialitat del
procés i el creixement de l’alumnat.
Bibliografia
Burgués, C. i. (2017). Competències bàsiques de
l'àmbit matemàtic. Identificació i desplegament a l'educació secundària
obligatòria. Barcelona: Servei de comunicació i publicacions. Generalitat
de Catalunya.
DECRET 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació
dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria..
Planas, N. i. (2009). Educación
matemática y buenas prácticas. Barcelona: Editorial Graó.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada