Tancament del blog
Tal com explicava en el
pràcticum 1, el món de la secundària sempre havia estat una inquietud per a mi.
Haver treballat, fa uns anys, amb els pioners del cau em feia coneixedora de
com d’apassionant pot ser l’adolescència com etapa de la vida des del punt de
vista educatiu. No obstant, la meva visió somniadora d’aquesta etapa educativa
s’ha vist una mica trencada quan he tingut l’oportunitat de trepitjar i palpar
la realitat.
Una vegada més m’he vist
envoltada de professionals que treballen moltíssim, amb nois i noies que tenen
contextos molt complicats: a més de dificultats d’aprenentatge, la majoria
tenen situacions familiars, econòmiques i culturals molt precàries. El
desbordament i la sobrecàrrega de feina és un constant: informes, avaluacions,
reunions amb ajuntament, EAP i altres organismes, tutories… Professors que
obren el correu i en dues hores tenen 20 missatges nous del centre. La
realitat, és que treballar amb alumnes amb aquestes situacions, en una etapa de
canvi com és l’adolescència i en aquestes condicions no garanteix que es pugui
fer l’acompanyament que molts d’ells necessiten per desenvolupar-se i aprendre.
Tal com explicava Tarabini en el vídeo que vaig penjar, la segregació escolar
esdevé una llosa per a l’aprenentatge d’aquests alumnes i impedeix que la seva
vida acadèmica es desenvolupi en igualtat d’oportunitats.
Penso que és crucial
tenir en compte aquest factor per entendre bé la vida a l’institut on faig les
pràctiques. El meu projecte final, gira a l’entorn de l’aplicació de noves
propostes metodològiques a l’àrea de matemàtiques per tal de fer-les més
manipulatives. Però, com explica Tarabini, la innovació tampoc és sempre la
solució i segurament seria molt més profitós un procés de treball des de l’aula
si a més d’aquestes propostes, hi pogués haver certa dinàmica de treball
multinivell i heterogeneïtat a l’aula. Em trobo, que en el moment que es
plantegen aquests materials, només per als alumnes que estan en grups de
diversitat, l’efecte que té sobre ells encara és pitjor, ja que la sensació
general, és que treballen amb aquests materials justament perquè estan en un
grup de reforç. Això repercuteix en l’autoconcepte i les pròpies expectatives d’èxit
de manera directa, generant un espiral que en alguns casos els porta directes a
la desmotivació i el fracàs progressiu.
Això no vol dir que no
estigui a favor d’aplicar aquest tipus de metodologies a l’aula, però em costa
veure’n la utilitat per afavorir l’èxit educatiu. Penso que a molts nois i
noies de l’institut els aniria bé treballar de manera més manipulativa,
vivencial i aplicable les matemàtiques.
Ara bé, la dinàmica de l’equip docent i la
sobrecàrrega del centre en general, fa que a dia d’avui, sigui difícil, amb les
hores que em queden de pràctiques estendre el projecte als docents dels grups
ordinaris. Però seria una bona continuació del projecte.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada