Propostes bibliogràfiques per a l’elaboració de materials

Fa uns mesos que vinc a treballar a la biblioteca de Rosa Sensat per a desenvolupar el meu treball. He de confessar que m’ha enganxat l’espai per la interessantíssima selecció bibliogràfica que tenen en tots els temes de l’educació, així com en literatura infantil. A més les bibliotecàries són encantadores i bones coneixedores del fons amb el que m’han pogut ajudar en la recerca d’informació quan m’ha estat necessari.
El material que hi ha és infinit, però a part dels llibres que he esmentat en posts anteriors, he considerat oportú fer una tria de llibres que plantegen propostes pràctiques concretes i que inspiraran les propostes que faré a l’institut.

Els quaderns de Maria Antònia Canals

N’hi ha 10 volums amb propostes d’aquesta pedagoga catalana. En general, les activitats que planteja solen ser per nivells inferiors a secundària, però seran del tot útils per als grups d’atenció a la diversitat de l’institut, especialment els de primer i segon. Per fer una selecció, em centraré en els de fraccions, estadística, combinatòria i probabilitat; problemes; nombres i operacions i reglets.
Els quaderns estan publicats per Rosa Sensat.

Altres llibres

Matemàticas de la vida misma, de Fernando Corbalán, es plantegen activitats matemàtiques relacionades amb la vida diària. La idea és adaptar-ne algunes per a plantejar-les en algun dels cursos.
En el llibre Matemática inclusiva de Planas i Alsina, també es plantegen activitats diverses plantejades des d’una mirada inclusiva.
Finalment, m’ha semblat interessantíssim el plantejament de passeig matemàtic per Catalunya de Teresa Ticó, que proposa diferents activitats de treball de la geometria i altres aspectes matemàtics a través del treball geogràfic del territori català, o elements de la seva arquitectura. Tot i que algunes de les activitats són força complexes, pot aportar idees de cara a l’elaboració d’activitats i materials.

Bibliografia

Alsina, À. i. (2008). Matemática inclusiva. Propuestas para una educación matemática accesible. Madrid: Narcea.
Canals, M. A. (2009). Els dossiers de la Maria Antònia Canals. Barcelona: Rosa Sensat.
Planas, N. i. (2009). Educación matemática y buenas prácticas. Barcelona: Editorial Graó.
Ticó, T. (2003). Passeig matemàtic per Catalunya. Lleida: Pagès editors.


Comentaris