Pla de treball
Bloc 1: Definició del projecte i fonamentació teórica
1.
Títol
“Elaboració de materials
per al desenvolupament de la competència matemàtica a l'INS Mont Perdut”
2.
Descripció del tema del projecte
La intervenció que es planteja de cara a la
realització del pràcticum 2, ha estat pactada amb dos dels membres del
departament d'orientació de l'INS Mont Perdut de Terrassa, en base a una
necessitat plantejada per ells. En vista del meu perfil, amb formació i
experiència en educació primària i més tarannà pedagògic que psicopedagògic, es
va valorar que podria ser una bona aportació dins l'equip que fes un
assessorament en termes de metodologies manipulatives per a l'aprenentatge de
les matemàtiques.
Tal com vaig explicar en les activitats
corresponents al diari de pràctiques, del pràcticum 1, ens trobem davant d’un
centre de màxima complexitat, situat a Terrassa. La diversitat de l’alumnat és
elevada, tan a nivell sociocultural, com acadèmic i de continguts. És en aquest
aspecte en el qual centraré la meva intervenció psicopedagògica.
Havent treballat amb diferents membres del
departament d’orientació, una de les coses que destacava en els meus treballs
sobre les pràctiques, és l’estil instructiu en les matèries instrumentals que apliquen aquests
professionals: d’estil més aviat tradicional, de transmissió de sabers, buscant
més l’acumulació de coneixements que no pas l’assoliment de certs graus de
competència.
Des del departament d’orientació del centre,
es fan les classes als grups amb adaptacions curriculars Pi i kappa. Les
assignatures que aquests grups desenvolupen fora del grup ordinari són les
matèries més instrumentals: llengües i matemàtiques.
En el cas de la llengua, també intervenen
professionals d’altres departaments, sobretot a tercer i quart d’ESO, però en
el cas de matemàtiques totes les classes d’ESO les desenvolupen professionals
del departament. Molts d’ells formats en psicologia, sembla que els falten per
una banda, estratègies didàctiques per portar a terme intervencions més
competencials i aplicables a la vida diària i per l’altra; coneixements sobre
activitats de tipus més manipulatiu, per tal de fer front als diferents estils
d’aprenentatge que es troben dins l’aula i nivells de competència matemàtica.
Així doncs, la proposta d’intervenció que es desenvolupa es centrarà en resoldre aquesta
necessitat que acabo de descriure: millorar les estratègies didàctiques en l’àmbit
matemàtic del professorat del departament d’orientació que intervé en els grups
pi i kappa de l’ESO.
Els objectius
que es plantegen són:
·
Investigar les diferents
metodologies que es poden aplicar dins l’àmbit matemàtic en l’educació
secundària.
·
Fer un anàlisi del currículum
vigent en relació a les adaptacions curriculars que es porten a terme en
aquests grups.
·
Assessorar l’equip del departament
d’orientació del centre per tal d’ampliar el ventall de propostes
metodològiques.
Les accions
que es contemplen en conseqüència passen per:
·
Fer una observació a l’aula de
tots els cursos en l’àmbit matemàtic (per motius horaris, no ha estat possible
fer-ho dins el pràcticum 1)
·
Analitzar les seves programacions
(ja adaptades) i fer una valoració dels continguts en relació al currículum
vigent i les propostes que fa el departament d’ensenyament.
·
Elaborar propostes d’activitats de
caire manipulatiu multinivell dins l’àmbit matemàtic, basats en diferents
metodologies (noves i no tan noves)
·
Elaborar, si si s’escau, materials
didàctics per aplicar a l’aula.
·
Fer sessions de formació amb els
professionals per tal d’explicar com fer ús d’aquests materials i elaborar uns
vídeos explicatius per tal que quedin al centre com a recurs.
·
Fer seguiment de la posada en
pràctica dels materials i elaborar una nova descripció de necessitats.
Es preveu desenvolupar aquest projecte
d’intervenció al llarg del tercer trimestre del curs 2017-18.
3.
Supòsits teòrics del projecte
Els canvis en els models d’accés al
coneixement vinculats a la societat de la informació han fet que els models
instructius basats únicament en la transmissió de coneixement perdin sentit en
la societat del segle XXI. A més a més, des de fa anys que a Catalunya es
treballa per fer un gir en el model d’ensenyament cap a l’aprenentatge
competencial.
En el currículum vigent per a l’educació
obligatòria es defineixen actualment 8 competències bàsiques que els alumnes
han d’assolir en acabar-la. S’entén per competència bàsica la capacitat d’una
persona de resoldre problemes reals en contextos diversos integrant
coneixements, habilitats pràctiques, actituds i altres components socials i de
comportament que es mobilitzen conjuntament per assolir una acció eficaç i
satisfactòria.
Una de les fonamentals per aplicar a la vida
diària és la matemàtica: sense ella, esdevé difícil saber si una oferta 2x1 del
supermercat ens surt més a compte que comprar la marca blanca, identificar si
la tarifa de la llum que tenim és la que ens interessa, si l’interès que ens
demanen pel crèdit del cotxe és adequat... Desenvolupar un bon domini dels
nombres, les seves relacions, la proporció, identificar distàncies, mesures...,
és essencial per a la vida diària i per tant, són aspectes que haurien de quedar
coberts en l’educació obligatòria, tan pels alumnes que han de ser astrofísics,
com aquells que aniran a la FP o a treballar en un supermercat.
És per aquest motiu que esdevé necessària una
reflexió a l’entorn de la manera d’ensenyar les matemàtiques, que les faci
aplicables a la vida real a la vegada que motivadores i significatives per a
l’alumnat. Aquesta necessitat s’accentua en el nostre cas, en que treballem amb
alumnat amb dificultats d’aprenentatge i adaptacions curriculars, molts dels
quals no cursaran estudis post-obligatoris i entraran directament al mercat de
treball.
El projecte que es presenta, perseguint
aquesta finalitat cerca fer un procés d’assessorament psicopedagògic a l’equip
de professors del departament d’orientació del centre a través de l’elaboració
de materials i propostes didàctiques per a aquesta àrea. Per tant, ens trobem
davant d'un enfocament d'assessorament a equips docents, que modestament vol
ser de caire constructivista, basat en les necessitats dels receptors i en
diàleg constant per a la seva
construcció.
Si agafem la definició
que plantegen Monereo i Solé (1996), un enfocament educacional-constructiu
dels procesos d’assessorament psicopedagògic suposa adaptar-se a quatre
premisses bàsiques del constructivisme en general:
·
Entendre el
procés de desenvolupament humà com un procés de culturalització.
·
Assumir que
qualsevol procés d’aprenentatge es desenvolupa en interacció amb els diferents
agents en un context que sempre és social.
·
En el cas del
professorat, es tracta d’agents educatius que vetllen per l’assoliment d’un
major grau d’autonomia i abstracció en els aprenentatges, ja que hi treballen
amb consciència i intencionalitat, tenint en compte els coneixements previs i
buscant el desenvolupament dels alumnes dins la seva zona de desenvolupament
proper (Vigotski, 1979).
·
Les
dificultats d’aprenentatge o retards en el desenvolupament es consideren
conseqüències d’una baixa qualitat de la interacció social que facilita
l’aprenentatge.
En conseqüència, els
processos d’assessorament amb aquesta perspectiva:
·
Es plantegen
amb caràcter preventiu i optimitzador dels recursos
·
Impliquen la
participació directa i activa de l’assessor en la confecció, seguiment i
avaluació dels documents de centre (PEC, PCC, programacions…)
·
Cerquen
millorar la competència docent, en general.
·
Es mouen dins
del que seria l’equivalent a la ZDP, en la institució escolar, el que Solé
(1994) descriu com zona de desenvolupament institucional.
Respecte l’aplicació en
concret sobre l’ensenyament de les matemàtiques, caldrà tenir en compte el que
apunten Onrubia, Lago i Pitarque en el manual de l’assignatura:
“el treball d’assessorament psicopedagògic a
projectes i programes d’innovació en l’ensenyament i l’aprenentatge de les matemàtiques
s’ha de concebre i estructurar com un procés d’anàlisi i reflexió conjunta
entre assessor i professor o professors sobre la pràctica que aquest o aquests
desenvolupen; un procés que ha de permetre a tots dos de comprendre millor les
dificultats que experimenten els alumnes en el seu intent d’apropiar-se dels
continguts matemàtics, i que ha de desembocar en el disseny i realització de
canvis concrets en aquesta pràctica orientats a aconseguir que els alumnes
assoleixin en una mesura més gran les finalitats de desenvolupament i
socialització a les quals ha de servir l’ensenyament i l’aprenentatge de les
matemàtiques.” (Onrubia & Lago, 2004)
En aquest sentit, tal com
descriuen els mateixos autors, tenint en compte les característiques del
coneixement matemàtic, la demanda de l’equip i el context en què ens trobem
caldrà desenvolupar les propostes de materials que esmentàvem a l’apartat
anterior.
4.
Les raons de la meva tria: interès
i prospectiva
Personalment, vaig
escollir el centre on faig les pràctiques pel seu projecte educatiu i les
metodologies que aplicaven a l’educació secundària. Però el centre ha viscut un
canvi en la direcció enguany que ha comportat que algunes de les pràctiques que
a mi m’interessaven no s’estiguin portant a terme. A més a més, durant les
meves observacions del pràcticum I, vaig viure moments de frustració
professional. En una de les meves intervencions al blog, escrivia:
“Potser ha estat sort, però a gairebé tots els
centres on he anat a parar he tingut la sort de poder participar en reflexions
pedagògiques molt interessants sobre la pràctica educativa: des de l'ús o no de
llibres de text a l'aula, desplegament de competències bàsiques i plans
d'avaluació, seminaris de matemàtiques, LIC... Tot això, barrejat amb el boom
de la innovació que ara més que mai "apreta" a les escoles perquè es
renovin i millorin metodologies, resultats... Així, la primària com jo la podia
entendre o com havia estat tardicionalment, penso que està evolucionant: més
activitats manipulatives, treball cooperatiu, activitats competencials... El
treball més sistemàtic: subjecte i predicat, "me n'emporto una" (a
on, per cert?), cada cop queda més relegat a petites franges o cap en alguns
casos.
Quina sorpresa la meva, quan arribo a un centre de
secundària que tècnicament era innovador i a les classes de primer cicle d'ESO
de grups amb adaptació curricular treballen totes amb dossier i conceptes molt
teòrics: poca expressió escrita, oral o activitats per millorar la comprensió
lectora, poc raonament matemàtic i cap activitat manipulativa. Sovint amb
fotocòpies de llibres de text de primària (cicle mitja o superior). Crec que
veritat que aquesta manera no resol en cap cas les dificultats d'aquests nois i
noies i sovint les agreuja: als grups trobem alts nivells de conductes
disruptives, nois i noies amb baixa autoestima i poques expectatives a nivell
acadèmic, per tant, la motivació per resoldre allò que se'ls demana, sovint és
baixa.” (Alier Palomo, 2018)
Al llarg del primer
trimestre, i malgrat els horaris que feia al centre i en base al contingut de
converses que vaig poder tenir amb diferents membres del departament
d’orientació vaig poder observar i compartir amb ells les meves opinions i
sensacions sobre el que estava veient i vivint. Van ser ells, els que em van
proposar aquesta projecte pel meu perfil i el que havien recollit de les
converses amb mi. Aquest projecte em permet dues coses: d’una banda, fer una
proposta alternativa sòlida a un dels aspectes que més em va atabalar en el meu
primer contacte amb l’educació secundària: les metodologies que es feien servir
a l’aula i el canvi que això suposava sobretot pels nois i noies que venen des
de primària. Tenint en compte, el meu bagatge com a mestra. Per altra banda,
explorar i investigar sobre aspectes didàctics i metodologies alternatives que
és quelcom que em motiva, trobo útil i aplicable a la meva vida professional
més enllà de la psicopedagogia.
Per altra banda, el meu
perfil de mestra de primària, em dóna accés i contacte a més tipus de materials
manipulatius pel sol fet d’estar en actiu (des de llibres de texts, fins a
regletes), amb que sovint els professionals del departament d’orientació, amb
perfils de psicòleg en molts casos no hi estan familiaritzats, o no hi tenen
accés.
5.
Subjectes del
projecte, nivell de la pràctica educativa i dimensions d’anàlisi
Així doncs, segons el que
explicava en els apartats anteriors, els subjectes de la meva intervenció són
els membres del departament d’orientació del centre que imparteixen
matemàtiques als grups Pi i Kappa. La meva funció és elaborar materials i
propostes didàctiques per a la millora de la pràctica pedagògica de les mates
en aquests grups. Es podria considerar una tasca d’assessorament.
Per tant, el nivell en el
que treballaré serà primer a nivell individual, fent una investigació sobre el
tema i els materials; i a posteriori amb l’equip. Els materials que elaboraré
es preveu posar-los en funcionament de cara al curs 2018-19.
Per tant, per desenvolupar
el meu projecte, treballaré des de dues dimensions: la investigació en
matemàtica, currículum de secundària i programacions d’aula del centre i per
altra banda, l’elaboració de materials i l’explicació a l’equip del seu
funcionament per a l’aplicació a l’aula.
6.
Bibliografia
Alier Palomo, A. (28 de març de 2018). Pràcticum
1. Estudis de psicopedagogia. Obtenido de
https://practiquesdelalba.blogspot.com.es/
Burgués, C. i. (2017). Competències
bàsiques de l'àmbit matemàtic. Identificació i desplegament a l'educació
secundària obligatòria. Barcelona: Servei de comunicació i publicacions.
Generalitat de Catalunya.
DECRET 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació
dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria., 187 (25 de agost de
2015).
Generalitat de Catalunya. Departament
D'Ensenyament. (2017). Currículum Educació Primària.
Monereo, C. i. (1996). El asesoramiento
psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid:
Alianza Editorial.
Onrubia, J., & Lago, R. i. (2004).
Capítol 11. Projectes i programes d'innovació en l'ensenyament i
l'aprenentatge de les metemàtiques. En T. Mauri Majós, C. Monereo Font, &
A. Badia Garganté, La pràctica psicopedagògica en educació formal. Volum 1
(págs. 206-221). Barcelona: UOC.
Bloc 2: Proposta metodològica
Fase 1: Investigació sobre didàctica de les
matemàtiques a l’educació secundària
Dates: març-abril 2018 Hores: 40h
Activitats i continguts
1.
Anàlisi de
documentació escrita del centre i normativa vigent
a.
Programacions
d’aula Pi i Kappa, de 1r a 4t d’ESO
b.
Acords del
departament i mínims de matemàtiques (continguts clau)
c.
Currículum
d’educació secundària i documents d’orientació.
2.
Investigació
sobre propostes didàctiques de caràcter manipulatiu i/o significatiu.
a.
Propostes de
llibres de text
b.
Biblioteca
Rosa Sensat: quaderns de Ma Antònia Canals
3.
Pre-proposta
de materials al departament d’orientació.
Instruments i/o tècniques
En aquesta fase, es
treballarà fonamentalment amb l’anàlisi de documents per tal d’establir
objectius clars per a cada material i curs.
Indicadors d’avaluació
1.
Lectura dels
documents proposats
2.
Establiment
de propostes per a cada curs de l’ESO
3.
Aplicacions
de metodologies manipulatives tradicionalment de primària als continguts, més
complexos i abstractes de la secundària
4.
Trobar
exemples d’activitats que estableixin connexions reals amb la vida real.
Fase 2: Elaboració de materials
Dates: maig-juny 2018 Hores: 20h
Activitats i continguts
1.
Disseny
d’activitats manipulatives i propostes per a cada curs de l’ESO.
Instruments i/o tècniques
Disseny curricular,
metodologies manipulatives.
Indicadors d’avaluació
1.
Elaboració
d’almenys una proposta manipulativa per dimensió que estableix el currículum
2.
Assignació de
dimensions, competències i continguts a les activitats per facilitar-ne
l’avaluació.
3.
Elaboració
d’una o dues propostes d’activitats competencials que estableixin connexions
amb la vida real per a cada curs.
Fase 3: Posada en comú amb l’equip
Data: juny 2018 Hores:
15h
Activitats i continguts
1.
Elaboració de
vídeos tutorials per a l’ús dels materials manipulatius o recerca a internet de
vídeos ja existents.
2.
Reunió de
valoració i posada en comú amb l’equip.
Instruments i/o tècniques
Vídeo tutorials i reunió
d’equip amb guió
Indicadors d’avaluació
1.
Elaboració de
3 o 4 videos tutorials
2.
Explicació a
la reunió dels materials elaborats i valoració per part dels professionals de
la seva utilitat i aplicabilitat.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada