L'ins Mont Perdut
2. Aproximació al context d’intervenció
a. On ens trobem: ciutat, barri i zona d’influència del centre
L’INS Mont Perdut és un centre de creació recent, tot just ha acabat la seva primera promoció de batxillerat, de titularitat pública que està situat al barri de les Arenes de Terrassa, ciutat en que recentment la Síndica de Greuges va fer un informe relatant l’alarmant situació de segregació escolar que s’hi viu. És un centre de màxima complexitat, que acull alumnes dels barris de Vilardell, Montserrat, Ca n’Anglada, Torressana, les Arenes i algun altre de proper.
Els centres de primària que el tenen adscrit són: Les Arenes (al costat del centre), El Joan XXIII (a Sant Pere Nord), Salvador Vinyals (a Vilardell), Mare de Déu de Montserrat (a Montserrat) i Roser Capdevila (Torressana). Tres d’aquests centres, són de màxima complexitat: alguns per alts nivells d’immigració i situacions econòmiques desfavorables, alumnat d’ètnia gitana, alts nivells d’absentisme…
Així doncs, a l’INS Mont Perdut s’hi barregen nois i noies de procedències diverses, però podem dir que hi ha un alt nivell de famílies amb situacions de risc social, molt alumnat amb dificultats d’aprenentatge, nouvinguts…
b. Projecte educatiu i curricular
El motiu pel qual a mitjans del curs passat vaig iniciar el procés per sol·licitar les pràctiques de la carrera de psicopedagogia a l’INS Mont Perdut va ser el fet que era un centre de secundària que estava implementant una metodologia innovadora respecte altres instituts. Aquest projecte es regia per tres eixos:
- Treball per projectes a l’ESO: englobava projectes interdisciplinars, dirigits per professorat de diverses matèries. Agafava hores, a nivell curricular de llengües i medi social i cultural, natural, tecnologia i algunes arts, segons el curs.
- Gust per la lectura: Es tracta de 30 minuts diaris que es realitzen després del pati en què tota la comunitat escolar llegeix, per tal de millorar la competència lingüística.
- Tallers imagina’t: L’optativitat del centre es cursa en una franja comuna per a tots els alumnes. S’ofereixen activitats internivell agrupades per intel·ligències múltiples. A principi de curs, es passa un test als alumnes i se’ls orienta en l’elecció d’aquest taller. Els tallers són molt diversos: des de robòtica, a tallers d’esriptura, basket beat, esports, guitarra… Algunes d’aquestes activitats es fan en col·laboració amb altres centres de la ciutat, com l’ESCAC (Escola de cinema de Catalunya) o el Conservatori.
Actualment, el centre es troba en període de transició, ja que la direcció que hi havia (creadora del projecte original del centre i amb qui jo vaig fer el primer contacte) va plegar el curs passat. L’equip de direcció que havia de prendre el relleu, no va ser aprovat per la inspecció, de manera que aquest curs hi ha un equip directiu interí, que no ha presentat projecte i que ha començat de manera molt precipitada el curs. Això ha suposat que per realitzar aquest treball, no hagi pogut consultar els documents mare del centre: El projecte educatiu i el curricular, ja que actualment el centre no els té elaborats.
El nou equip directiu ha mantingut les activitats de gust per la lectura i l’ “imagina’t” aquest curs, però ha suprimit el treball per projectes de l’horari del centre, ja que era una metodologia que no generava consens dins el claustre de professors. A efectes pràctics, això suposa que el centre imparteix les matèries habituals a la secundària obligatòria, amb les metodologies que cada professor considera oportunes.
El centre disposa de 4 línies d’ESO i dues de batxillerat. L’horari del centre és de 8.05 a 14.35h, amb un descans de 30 minuts a les 11h i sessions de 50 minuts, més els 30’ de gust per la lectura. A partir de tercer d’ESO els alumnes tenen itineraris d’especialització segons les seves preferències.
Respecte l’acció tutorial, val a dir que cada grup d’ESO, té dos tutors o tutores, cadascun dels quals és responsable de la meitat dels alumnes, el contacte amb les seves famílies, seguiment i assessorament acadèmic… Per a l’acció tutorial i per facilitar el traspàs entre professionals d’un curs a l’altre, cada alumne té al centre un dossier de tutoria, on es van recollint els diferents informes, els registres d’entrevista amb la família i els acords que es prenen, així com els contactes amb altres institucions o serveis si s’escau (EAP, serveis socials…). En el cas dels alumnes amb necessitats específiques de suport, també s’hi recullen els informes que així ho acrediten.
c. El departament d’orientació
El departament d’orientació és l’espai on es reuneixen tots els professionals que són psicòlegs, pedagogs o psicopedagogs del centre. Des d’aquest departament es coordinen diversos fronts d’atenció a la diversitat i orientació que hi ha a l’institut, que degut a la complexitat del centre i el seu alumnat són molts. A més, el centre disposa d’una USEE (unitat de suport a l’educació especial).
El departament està format per 6 psicopedagogs, psicòlegs o pedagogs, una vetlladora social, una tècnica d’integració social (TIS) i una coordinadora LIC, d’aula d’acollida. Un total de 10 professionals, pel que ens trobem davant d’un departament molt gran.
Atenció a la diversitat
La USEE
La USEE del Mont Perdut aten a un total de ---- alumnes. Cada curs (1r, 3r i 4t, ja que a segon no hi ha cap alumne d’USEE), disposa d’un psicopedagog de referència al centre, que conduiex les sessions que fan a la USEE. Els alumnes de la USEE, fan en general un horari reduït, de 9 a 13h, pel que degut al meu horari de pràctiques no solc coincidir amb ells.
Els grups pi i kappa
Són grups reduïts que es fan servir per a les matèries troncals (matemàtiques, català, castellà i anglès) amb els alumnes amb més dificultats de cada nivell. Hi ha dos grups, ja que al centre hi ha un alt nombre d’alumnes amb aquestes característiques.
Aquests alumnes, cursen la resta de matèries del currículum amb el grup classe ordinari i en alguns casos puntuals, reben suport de la TIS o d’alumnes en pràctiques d’integració social, educació social o com en el meu cas, psicopedagogia. La majoria d’aquests alumnes tenen plans individualitzats, que actualment estan en procés d’elaboració, però en general, el contingut que es dóna en aquests grups ja és adaptat.
Els grups Pi i Kappa són sempre conduïts per un professional del departament d’orientació.
Aula d’acollida
L’aula d’acollida la porta una de les professionals del departament i aten a aquells alumnes que fa menys d’un any que són a Catalunya.
Orientació acadèmica i professional
El departament d’orientació també coordina tots els elements relacionats amb la orientació professional i acadèmica del centre. Realitza l’atenció a quart d’ESO per tal que els alumnes triïn la seva branca d’estudis post-obligatoris i també realitza i proposa activitats per facilitar contactes i ponts amb el món laboral.
Un bon exemple d’això, són els tastets d’oficis, que realitzen des de Foment de Terrassa, l'entitat municipal de promoció econòmica de la ciutat. Es tracta d'oferir petits tallers amb els rudiments de diferents oficis a alumnes que tenen dificultats per conèixer què és el que volen fer. Són alumnes que són susceptibles de que hi hagi un contacte directe amb un ofici. A banda d'algunes destreses que poden aprendre, hi ha també altres hàbits professionals als quals es dóna importància com puntualitat, ordre, neteja... que són inherents als oficis o desenvolupament de la pràctica professional. Els alumnes són atesos per talleristes vinculats al Foment o a serveis educatius municipals i a empreses que s'ofereixen perquè els i les alumnes facin tallers pràctics a les seves instal·lacions. La tasca dels psicopedagogs i dels professionals que els acompanyen és: oferir suport als talleristes, solucionar dubtes, ajudar a resoldre conflictes i el suport emocional i recolzament personal als mateixos. Entre els tallers que s’han fet al Mont Perdut hi ha: fusteria, hostaleria, imatge personal, imatge i so, torn i fressa, comerç, i arts gràfiques. Aquestes sortides es fan sempre amb un psicopedagog/a i un TIS de suport. El nombre d'alumnes és de 5 per taller, i s’intenta que siguin diferents alumnes, encara que segons l'alumne i les seves característiques alguns i algunes poden fer més d'un taller.
Per altra banda, en coordinació amb el servei de joventut de Terrassa, el centre disposa d’un punt d’informació juvenil setmanal a l’hora del pati i un educador del servei que fa algunes sessions.
En relació als estudis de batxillerat, el model d’orientació està força en construcció, ja que tot just ha sortit la primera promoció d’alumnes el curs 2016-17.
Per altra banda, des del departament també es fan tasques de seguiment i assessorament a alumnes i famílies en temes de beques, absentisme...
Altres serveis
El departament d’orientació coordina tot el pla d’atenció a la diversitat del centre i en conseqüència és el punt d’unió també amb els serveis externs que atenen alguns dels alumnes del centre, com ara l’EAP, l’EAIA, CSMIJ o serveis socials.
Setmanalment participen de la CAD (comissió d’atenció a la diversitat) per tal de fer seguiments dels casos.
A part d’aquesta organització, el departament també té engegats projectes a nivell de tot el centre, com el programa Escolta’m d’acompanyament emocional o el de dol.
És difícil concretar més els elements que pengen del departament, perquè és un centre molt gran i no he tingut accés als documents que expliquen tota aquesta organització, ja que, com en el cas del projecte educatiu i curricular, es troben en construcció.
2. La figura del psicopedagog a l’INS Mont Perdut
Per fer aquesta tasca, m’he guiat per dos perfils de psicopedagog que he anat seguint aquests dies. El context del centre, que ja he explicat, ha fet que la rebuda de les pràctiques hagi estat una mica atrafegada i que a dia d’avui encara no tingui un professional concret per seguir, de manera que vaig fent tastets.
Fins ara he fet dos tipus de tasca (a nivell personal): Un parell d’entrevistes amb el coordinador del departament per recopilar l’a informació que es detalla en aquest treball i, per altra banda, acompanyament en classes dels grups pi i kappa que detallava a l’apartat anterior. Així doncs, he decidit fer ambdós perfils i penso que aquesta activitat la podria anar ampliant al llarg de les pràctiques.
Perfil 1: Psicopedagog a l’INS Mont Perdut 1
E. A (home): Coordinador del departament
Missió: Coordinar l’atenció a la diversitat i l’orientació acadèmica i professional del centre i atenció individualitzada a alumnat i famílies.
1) Docència: atenció a grups pi i kappa de quart d’ESO, elaboració de plans individualitzats i adaptacions curriculars quan és necessari.
2) Assessorament a alumnes i famílies en relació a les seves necessitats educatives, redacció d’informes per a altres serveis.
3) Coordinació dels profesionals del departament i l’atenció als alumnes.
Funcions o finalitats:
1. Atenció directa als alumnes
2. Assessorament i seguiment a professionals i famílies de casos amb necessitats específiques de suport.
3. Coordinació amb equips docents, i serveis externs.
Tasques o activitats
1. Atenció directa als alumnes. atenció a grups pi i kappa de quart d’ESO, elaboració de plans individualitzats i adaptacions curriculars quan és necessari.
2. Assessorament i seguiment a professionals i famílies de casos amb necessitats específiques de suport. Elaboracó d’informes per a altres serveis, atenció a famílies, seguiment absentisme, beques...
3. Coordinació d’equip i amb serveis externs: participació en les CAD, coordinació amb serveis externs (EAP, joventut, Foment, CSMIJ, Serveis socials…)
Perfil 2: Psicopedagoga a l’INS Mont Perdut
E. B (dona): Psicopedagoga a l’INS Mont Perdut
Missió: Elaborar una planificació curricular adaptada als grups pi i kappa de segon d’ESO de l’àrea de matemàtiques.
1) Docència: atenció a grups pi i kappa de segon d’ESO, elaboració de plans individualitzats i adaptacions curriculars quan és necessari.
2) Seguiment i assessorament d’alumnes i famílies: valoració del seu progrés i treball dels hàbits acadèmics bàsics.
Funcions o finalitats:
1. Atenció directa als alumnes
2. Assessorament i seguiment a alumnat del centre i les seves famílies
Tasques o activitats
1. Atenció directa als alumnes. atenció a grups pi i kappa de segon d’ESO, elaboració de plans individualitzats i adaptacions curriculars quan és necessari.
2. Assessorament i seguiment a alumnat del centre i les seves famílies. Seguiment del progrés acadèmic dels alumnes d’aquests grups en relació al coneixement matemàtic. Treball dels hàbits bàsics per a garantir un millor aprenentatge.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada