L'horari als centres de secundària

Els divendres al migdia, quan plego de l'escola vaig cap a l'institut. Allà, faig dues sessions amb grups Kappa i Pi de primer i segon d'ESO. Són classes molt dures, els nois i noies estan molt cansats i realment no s'aprofita gens la sessió, sol haver-hi conflictes entre ells o amb el professor o professora que hi ha allà.
Això m'ha generat al llarg del curs dues línies de reflexió: per una banda, l'horari intensiu que es fa al centre, trobo que és poc adequat per als nois i noies d'aquestes edats. Els alumnes, que l'any passat feien 6è de primària o 1r d'ESO al mateix centre, venen amb dinàmiques de fer un descans llarg al migdia, dinar i aleshores tornar. És cert que l'horari intensiu té avantatges respecte el seu temps lliure a la tarda, espai per poder fer les tasques... No obstant, sis hores seguides, amb només mitja hora de descans trobo que és massa i veig difícil que alumnes d'aquestes edats puguin aprofitar-les realment. Crec que caldria trobar un altre espai de descans o fins i tot, fer alguna tarda.

Per altra banda, tenint en compte que l'horari és el que és, almenys per aquest curs, els docents que entren a l'aula haurien de planificar activitats més "lleugeres", més dinàmiques o que tinguin en compte com estaran els nens i nenes a aquella hora. A la sessió de segon d'ESO, els nois i noies treballaven tota l'estona amb un dossier de fotocòpies: la majoria d'ells no van acabar la feina proposada, i penso que podríem afirmar que d'aquests, alguns no van generar cap aprenentatge en tota l'estona. A l'última sessió, de 13.45 a 14.35, a anglès de primer d'ESO, van estar treballant una cançó de Michael Jackson, relacionada amb el Halloween. Aquesta activitat, va funcionar millor que l'anterior malgrat ser l'última hora.

En general, aquests dies estic veient que malgrat que és una bona mesura d'atenció a la diversitat, posar els alumnes amb més dificultats en grups reduïts, les metodologies que s'estan aplicant al centre sovint no atenen als diferents estils d'aprenentatge i les necessitats eduicatives que hi ha en aquests grups. Seria interessant poder incorporar activitats més manipulatives, de treball en equip etc. Crec que d'aquesta manera es millorarien els resultats dels grups.

Comentaris