Basket beat

Dissabte passat vaig assistir a l'acte de presentació del llibre "Les arts comunitàries des de l'educació social. L'experiència del basket beat" de Josep M. Aragay, que organitzava la llibreria Synusia de l'Ateneu Candela a Terrassa.

Hi vaig anar en primer lloc perquè m'interessava la temàtica professionalment com a mestra de música, però en realitat no vaig caure fins al moment de ser allà, que aquesta és una de les activitats que es fan dins de l'imagina de l'institut on faig les pràctiques. Per contextualitzar, recupero el paràgraf que explica aquesta activitat de l'activitat d'avaluació continuada 1, de l'assignatura:

"Tallers imagina’t: L’optativitat del centre es cursa en una franja comuna per a tots els alumnes. S’ofereixen activitats internivell agrupades per intel·ligències múltiples. A principi de curs, es passa un test als alumnes i se’ls orienta en l’elecció d’aquest taller. Els tallers són molt diversos: des de robòtica, a tallers d’esriptura, basket beat, esports, guitarra… Algunes d’aquestes activitats es fan en col·laboració amb altres centres de la ciutat, com l’ESCAC (Escola de cinema de Catalunya) o el Conservatori."

En el llibre, Aragay fa una aproximació a l'ús de les arts com a mitjà per a l'educació social i per al canvi, que després lliga amb l'experiència que duen a terme amb l'associació basket beat.

L'assistència a l'acte no va ser massa nombrosa, però va ser prou interessant. Allà vaig coincidir, entre d'altres amb una professora de tecnologia del centre i un alumne que participava a l'activitat bàsquet beat a l'institut.

Aragay va explicar com desenvolupa el treball dels grups a través d'aquesta experiència musical: el temps que s'hi dedica, l'escolta i la capacitat de posar en relleu aquelles actituds que són positives i/o negatives en el transcurs de les sessions, per generar canvi en els participants.

Tot plegat, em sembla una perspectiva molt interessant de cara a tractar amb el perfil d'alumnat que trobem a l'INS Mont Perdut; no obstant, tal i com vaig fer notar a la sessió, crec que tot i que el grup que fa aquesta activitat generarà canvi la gran majoria d'alumnes del centre, viuen la seva educació secundària d'una manera completament oposada: els horaris, les normes, quan es pot i no sortir de l'aula... tot està molt marcat i hi ha molt poc espai per a la reflexió sobre les pròpies actituds envers, el grup, envers la societat...

Penso, com ja vaig fer notar en la sessió, que és un clar exemple d'interferència educativa: la institució va per una banda i la proposta educativa d'aquest professional per la oposada.

Bibliografia

Aragay Borràs, Josep M. (Neret Edicions 2017). Les arts comunitàries des de l'educació social. L'experiència del Basket Beat.

Comentaris