Currículum matemàtic a l’ESO


Per a desenvolupar el projecte de creació de materials, he considerat oportú fer un anàlisi previ dels materials curriculars per a l’ESO. Tot i que els alumnes dels grups adaptats, treballen a un nivell molt inferior a l’esperat per aquests documents en els nois i noies de la seva edat, una perspectiva general sobre el que s’espera a nivell matemàtic en acabar quart, serà útil planificar els materials adaptats.
El primer element que he analitzat, són els objectius generals de l’etapa, buscant aquells que més relació tenen amb el desenvolupament del coneixement matemàtic a l’educació secundària. Aquests objectius són generals i cal assolir-los al llarg de l’etapa de manera transversal a través del treball que es realitza a les aules. M’he sorprès en veure, que cap d’ells fa referència específica al coneixement i les destreses matemàtiques, tot i que hi ha un competència clau associada a aquesta matèria i un àmbit.
Les matemàtiques, a nivell general, seran útils per assolir sobretot els següents:

Objectiu
Paper de les matemàtiques
j) Desenvolupar habilitats per a l’anàlisi crítica de la informació, en diferents suports, mitjançant instruments digitals i d’altres, per transformar la informació en coneixement propi, i comunicar-lo a través de diferents canals i formats.
Algunes estratègies matemàtiques seran necessàries per desenvolupar aquest coneixement i analitzar-lo (per exemple, l’estadística)
k) Comprendre que el coneixement científic és un saber integrat que s’estructura en diverses disciplines, i conèixer i aplicar els mètodes de la ciència per identificar els problemes propis de cada àmbit per a la seva resolució i presa de decisions.
Moltes disciplines científiques i tecnològiques, requereixen l’aplicació de coneixement matemàtic: equacions, aplicació de fórmules, aïllar variables…
Font: (DECRET 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria.)

El coneixement matemàtic es desplega en el currículum de l’educació secundària dins l’àmbit que porta el mateix nom, en 4 dimensions i 12 competències. De cara a l’elaboració de materials, em plantejo l’anàlisi en propers posts de cadascuna d’elles, però de moment deixo un esquema aquí.


Bibliografía

Burgués, C. i. (2017). Competències bàsiques de l'àmbit matemàtic. Identificació i desplegament a l'educació secundària obligatòria. Barcelona: Servei de comunicació i publicacions. Generalitat de Catalunya.
DECRET 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria..


Comentaris