Currículum matemàtic a l’ESO
Per a desenvolupar el projecte de creació de materials, he considerat oportú fer un anàlisi previ dels materials curriculars per a l’ESO. Tot i que els alumnes dels grups adaptats, treballen a un nivell molt inferior a l’esperat per aquests documents en els nois i noies de la seva edat, una perspectiva general sobre el que s’espera a nivell matemàtic en acabar quart, serà útil planificar els materials adaptats.
El primer element que he
analitzat, són els objectius generals de l’etapa, buscant aquells que més
relació tenen amb el desenvolupament del coneixement matemàtic a l’educació
secundària. Aquests objectius són generals i cal assolir-los al llarg de l’etapa
de manera transversal a través del treball que es realitza a les aules. M’he
sorprès en veure, que cap d’ells fa referència específica al coneixement i les
destreses matemàtiques, tot i que hi ha un competència clau associada a aquesta
matèria i un àmbit.
Les matemàtiques, a
nivell general, seran útils per assolir sobretot els següents:
Objectiu
|
Paper de les matemàtiques
|
j) Desenvolupar
habilitats per a l’anàlisi crítica de la informació, en diferents suports, mitjançant
instruments digitals i d’altres, per transformar la informació en coneixement
propi, i comunicar-lo a través de diferents canals i formats.
|
Algunes
estratègies matemàtiques seran necessàries per desenvolupar aquest
coneixement i analitzar-lo (per exemple, l’estadística)
|
k) Comprendre que el
coneixement científic és un saber integrat que s’estructura en diverses
disciplines, i conèixer i aplicar els mètodes de la ciència per identificar
els problemes propis de cada àmbit per a la seva resolució i presa de
decisions.
|
Moltes disciplines científiques i
tecnològiques, requereixen l’aplicació de coneixement matemàtic: equacions,
aplicació de fórmules, aïllar variables…
|
Font:
|
El coneixement matemàtic
es desplega en el currículum de l’educació secundària dins l’àmbit que porta el
mateix nom, en 4 dimensions i 12 competències. De cara a l’elaboració de
materials, em plantejo l’anàlisi en propers posts de cadascuna d’elles, però de
moment deixo un esquema aquí.
Bibliografía
Burgués, C. i. (2017). Competències bàsiques de
l'àmbit matemàtic. Identificació i desplegament a l'educació secundària
obligatòria. Barcelona: Servei de comunicació i publicacions. Generalitat
de Catalunya.
DECRET 187/2015, de 25 d'agost, d'ordenació
dels ensenyaments de l'educació secundària obligatòria..
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada